(Mis)koop van een keuken: wat kun je doen?

Miskoop keuken. Keuken kopen

Na lang wikken en wegen, heb je ‘m dan eindelijk: jouw droomkeuken! Maar wat als later blijkt dat de keuken toch niet helemaal aan de verwachtingen voldoet? Omdat er onderdelen stukgaan of niet goed functioneren? Hier lees je wat je dan het beste kunt doen.

Droomkeuken

Mensen die een nieuwe keuken kopen, gaan meestal niet over één nacht ijs. Ze laten zich goed voorlichten en nemen de tijd om hun droomkeuken te vinden. Maar soms blijkt de droomkeuken later toch niet helemaal aan de verwachtingen te voldoen. Het is dan goed om te weten wat jouw rechten zijn.

Rechten als consument

Meestal krijg je bij aankoop van een keuken een fabrieks- of verkopersgarantie. Als de keuken niet blijkt te voldoen, kun je een beroep doen op die garantie. Maar ook als je geen garantie hebt (of de garantietermijn is al verstreken) kun je recht hebben op herstel. In de wet staat namelijk dat je als consument recht hebt op een goed product. Gaat de keuken stuk binnen 6 maanden? Dan heb je recht op herstel, tenzij de verkoper bewijst dat het gebrek door jouw handelen komt. Bij inbouwapparaten zoals een wijnkoelkast kun je ook beroep doen op de garantie.

Gaat de keuken na 6 maanden stuk? Ook dan heb je recht op herstel of vervanging als je bewijst dat er iets mis is met de keuken en dat je dit niet hoefde te verwachten. Laat je dus niet zomaar wegsturen als de fabrieksgarantie verstreken is, maar kijk goed wat jouw rechten als consument zijn.

Meld het gebrek

De eerste stap is misschien een open deur: ga in gesprek met de keukenleverancier. Doe dit zodra je merkt dat er iets niet functioneert aan de keuken of stuk is. Meld het gebrek mondeling en daarna nog per e-mail of brief. Vraag de keukenleverancier hoe deze kwestie opgelost zal worden en wanneer.

Reageert de keukenleverancier niet binnen enkele weken? Maak de melding dan wat formeler: stuur een aangetekende brief waarin je een laatste kans geeft om het probleem op te lossen. Stel een duidelijke en redelijke termijn (bijvoorbeeld 14 dagen) waarin je herstel of vervanging verwacht.

Rechtsbijstandverzekering

Als de keukenleverancier dan nog niet reageert – of niets wil doen - komt de volgende stap. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op en meld dit geschil. Stuur alle relevante correspondentie en vraag of zij dit geschil voor jou oppakken. Meestal schrijft de rechtsbijstand de keukenleverancier nog één keer namens jou aan. Wie weet komt er dan alsnog een oplossing.

Een procedure starten

Komt het ondanks de tussenkomst van de rechtsbijstand jurist niet tot een oplossing? Dan kan je een procedure starten. Een onafhankelijke partij bepaalt dan waar jij recht op hebt. Je kunt het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie (als de keukenleverancier daarbij is aangesloten) of aan de kantonrechter. Bij beide instanties is een jurist of advocaat niet verplicht. Maar als je een rechtsbijstandverzekering hebt, is het zeker aan te raden deze in te schakelen.

Deel dit artikel:
deel op facebook deel op linkedin deel op twitter deel op pinterest deel op whatsapp
banner
banner
banner

Volg ons via

Maandelijkse nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Brochures aanvragen

Vraag gratis woonbrochures aan in onze brochure service

Brochure aanvragen
Klik hier om GRATIS
informatie aan te vragen