Net zoals bij een gekochte woning komen bij huurwoningen heel wat zaken kijken. Het gaat immers om een verstandhouding tussen verhuurder en huurder die steunt op enkele afspraken en wederzijds respect. Het kan immers altijd gebeuren dat spullen in de huurwoning beschadigd raken, en dan is duidelijkheid over de regels en verplichtingen van beide partijen essentieel.
De keuken is ongetwijfeld een van de belangrijkste ruimtes in een woning, en dat is bij een huurwoning niet anders. Wat als de keuken nu in zo'n staat is, dat de spullen en voorzieningen die er aanwezig zijn kapotgaan of niet mee naar behoren werken? Een ingewikkelde zaak, waarbij het aanduiden van de verantwoordelijke helemaal niet eenvoudig is.
Het spreekt voor zich dat schade aan de inboedel of voorzieningen een vervelende zaak is. In een huurwoning is het in dat geval nog maar de vraag wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor de schade. Een overzicht van enkele voorbeeldsituaties geeft daar meer zicht op:
Als de schade het gevolg is van het toedoen van de huurder, dan moet deze dit zelf herstellen. Denk daarbij aan schade aan de vaatwasmachine door verkeerd gebruik, of schade aan de oven door deze aan te laten staan. In dat geval is het zaak beroep te doen op de inboedelverzekering. De huurder maakt hierbij best foto's van de gemaakte schade, zodat deze door de verzekeraar beoordeeld kan worden. Ook in geval van schade door verbouwingen – die door de verhuurder werden verricht – of door lekkage of brand moet beroep gedaan worden op een inboedelverzekering.
Lekkage in de keuken is een vervelende zaak. Waterleidingen kunnen altijd verouderen en beschadigd raken, en beroep doen op een inboedelverzekering is in dat geval essentieel. Alweer geldt dat als de schade veroorzaakt werd door eigen toedoen, de huurder daar zelf voor moet instaan. Is de lekkage te wijten aan slechte verbouwingen die door de verhuurder werd verricht, dan moet deze betalen voor de herstelling ervan. Deze kan dan proberen een beroep te doen op de inboedel- of opstalverzekering, maar als er sprake is van slecht onderhoud dan doet de verzekeraar waarschijnlijk niets voor de verhuurder.
Het kan ook gebeuren dat er schade ontstaat aan ramen of glazen kasten in de keuken. Zo kan het zijn dat de verhuurder de kast of het raam te hard dichtslaat, waardoor dit breekt. Doorgaans is glas in een woning verzekerd met de opstalverzekering, die de verhuurder heeft afgesloten. Als de huurder zelf echter verantwoordelijk is voor de schade aan glas, dan betaalt deze de herstellingswerken natuurlijk zelf. Heeft de huurder echter een inboedelverzekering afgesloten waarbij ook een glasverzekering zit, dan kost het hem of haar niets áls er een allriskverzekering is gekozen.
Als de schade aan de keuken te wijten is aan een slecht onderhoud, dan is de vraag natuurlijk wie daar verantwoordelijk voor is. Is de keuken niet in goede staat door nalaten van de huurbaas? Dan is deze verantwoordelijk voor de kosten – op basis van een aansprakelijkheidsverzekering – en komt de inboedelverzekering van de huurder er niet bij kijken. Meer over de kosten aan onderhoud bij een huurwoning lees je op rijksoverheid.nl.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!